Routaeristämällä merkittävät säästöt infrarakentamisessa

Rakenteiden routimattomuus voidaan toteuttaa routaeristämällä tai massanvaihdolla, joilla estetään maan routiminen ja rakenteiden vahingoittuminen talvikauden aikana. Perinteisesti infrarakentaminen on tehty massanvaihdolla ja haastavissa paikoissa käytetty routaeristämistä. Vaikka molemmilla saavutetaan sama päämäärä, niiden taloudelliset ja ympäristövaikutukset poikkeavat merkittävästi toisistaan.

Tampereen ratikka perustettiin valtaosin poistamalla vain pintamaita 30-50 cm ja asentamalla tähän 100 mm Finnfoam VR-eristelevyt ja raiderakenne.

ROUTAERISTÄMÄLLÄ EDULLISEMPAA JA KESTÄVÄMPÄÄ RAKENTAMISTA

Massanvaihto on vanha perinteinen tapa torjua routimista, jossa routivat maa-ainekset kaivetaan pois ja korvataan routimattomilla kiviaineksilla. Vaikka massanvaihto on perinteinen ja tehokas ratkaisu, se on työvoimavaltainen ja usein kallis, koska kaivuutyöt eli massanvaihdot ulottuvat syvälle. Infrarakentamisen projekteissa massanvaihto vaatiikin merkittäviä resursseja ja aiheuttaa pitkiä rakennusaikoja. 

Routaeristämisessä rakenteen alapuolella olevan maan jäätyminen ja routiminen estetään käyttämällä riittävän lämmönvastuksen omaavaa, pitkäaikaisesti luotettavaa ja käyttökohteeseen riittävän lujaa routaeristettä. Finnfoam-eristeitä on käytetty jo yli 40 vuotta muun muassa rautateiden routaeristämisessä, jossa mitoitus tehdään yleisesti F50 eli kerran 50 vuodessa toistuvan suurimman pakkastuntimäärän mukaan. Finnfoamin tekninen kehitysjohtaja Jussi Jokinen suositteleekin kaikessa infrarakentamisessa F50 mukaista mitoitusta, jolla taataan rakenteiden pitkäikäisyys ja ongelmaton liikenne. 

Kustannusten osalta routaeristämisen etuna on pienempi työkustannus ja lyhyempi toteutusaika. Massanvaihdon hintaa nostavat muun muassa maa-ainesten kaivaminen, poiskuljetus ja korvaavien kiviainesten tuominen työmaalle. ”Finnfoam-routaeristeiden käyttö on kustannustehokasta ja mahdollistaa projektien nopeamman valmistumisen verrattuna massanvaihdon vaatimaan laajaan maansiirtoon. Lähes kaikissa kohteissa infrarakenteiden routaeristäminen onkin tänä päivänä edullisempaa toteuttaa kuin perinteinen massanvaihto”, Jokinen summaa.

YMPÄRISTÖNÄKÖKULMAT
Ympäristövaikutuksiltaan routaeristäminen on myös kestävämpi ratkaisu. Massanvaihto aiheuttaa merkittävän hiilijalanjäljen, sillä se edellyttää raskaiden koneiden käyttöä, polttoaineen kulutusta sekä suuria määriä maa-aineksia, joiden kuljetus ja käsittely aiheuttavat merkittävän ympäristökuormituksen. Mitä pidempi kuljetusmatka massanvaihtoon liittyy, sitä kannattavampaa on routaeristetyn ratkaisun toteuttaminen. 

Routaeristäminen Finnfoam-eristeillä tarjoaa tehokkaan ja kestävän ratkaisun kaikkeen infrarakentamiseen. Finnfoam-eristeet voidaan kierrättää ja niiden valmistuksessa aiheutuva hiilijalanjälki on pyritty minimoimaan nykytekniikan mukaisesti parhaalla mahdollisella tavalla. Finnfoam-eristeiden keveys ja helppo asennettavuus vähentävät myös kuljetuksen ja asentamisen aiheuttamaa energiankulutusta ja päästöjä.

RESURSSITEHOKASTA RAKENTAMISTA
Kokonaisuutena tarkasteltuna routaeristäminen on kustannustehokas ja ympäristöystävällinen vaihtoehto infrarakentamisen projekteissa, joissa maaperän ominaisuudet eivät vaadi suurta massanvaihtoa. Massanvaihtoa voidaan pitää perusteltuna vaihtoehtona ainoastaan silloin, kun tarvitaan suurempaa kantavuutta tai jos maaperä on erityisen epästabiili. Jokaisessa projektissa on kuitenkin tärkeää arvioida yksilölliset tarpeet ja ympäristövaikutukset, jotta valitaan sopivin ja kestävin ratkaisu.

Jyväskylän rullahiihtoradan rakentaminen toteutettiin Finnfoam INFRA-levyllä minimaalisilla massanvaihdoilla. Tasatun pohjamaan päälle asennettiin laastivahvistetut Finnfoam INFRA-levyt ja mursketta 15-20 cm sekä asfaltti. Kustannustehokas perustusratkaisu estää myös ensilumenladulla lumen sulamisen altapäin lauhana alkutalvena.